1. Camera obscura- to z łaciny "ciemna komnata". prosty przyrząd optyczny pozwalający uzyskać rzeczywisty obraz. Pierwowzór aparatu fotograficznego. Camera obscura jest również zwana ciemnią optyczną lub kamerą otworkową.2. Historia- Obserwacje prowadzone z użyciem tego prostego instrumentu optycznego były prowadzone przez starożytnych Chińczyków, Greków i Arabów. Jednak pierwszy znany nam naukowy opis ciemni optycznej znajduje się w rękopisach (pochodzących najprawdopodobniej z 1020 roku) arabskiego matematyka Alhazena (Hasana) z Basry. Najsłynniejszą pracą z około stu, jakie po nim pozostały, był traktat o optyce Kitab-al-Manadhirn. Księga wydana po łacinie w Średniowieczu wywarła wielki wpływ na naukę, szczególnie na prace Rogera Bacona i Johannesa Keplera.
Ciemnia optyczna służyła astronomom do obserwacji rocznych torów, po jakich porusza się słońce, plam słonecznych i księżyca. Służyła też jako pomoc przy wykonywaniu rysunków. Była wykorzystywana przez artystów malarzy, między innymi Leonardo da Vinci i Bernardo Bellotto, jako narzędzie pomocne przy określaniu np. perspektywy.Przez analogię z powstawaniem obrazu w kamerze otworkowej Roger Bacon wyjaśnił sposób powstawania obrazu w oku.
3. Budowa i działanie- urządzenie to zbudowane jest z poczernionego wewnątrz pudełka (dla
zredukowania odbić światła). Na jednej ściance znajduje się niewielki
otwór (średnicy 0,3–1 milimetra zależnie od wielkości kamery)
spełniający rolę obiektywu, a na drugiej matowa szyba (matówka)
lub kalka techniczna. Promienie światła wpadające przez otwór tworzą na
matówce odwrócony i pomniejszony (lub powiększony) obraz. Wstawiając w
miejsce matówki kliszę fotograficzną można otrzymać zdjęcie.Obraz otrzymany za pomocą camera obscura posiada następujące cechy: miękkość, łagodne kontrasty, rozmycie, nieskończoną głębię ostrości oraz zupełny brak dystorsji (czyli wady optycznej polegającej na różnym powiększeniu), a wykonany na materiale barwnym – pastelową kolorystykę. Z uwagi na te cechy obrazu camera obscura bywa do dzisiaj wykorzystywana w fotografii artystycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz